Veel gestelde vragen

FAQ

Wij kunnen ons voorstellen dat er vragen zijn. Daarom hebben we er een aantal onder elkaar gezet en beantwoord. Is er nog iets onduidelijk of wil je meer weten, neem contact met ons op.

De gebieden Amsterdam en Haarlemmermeer ontwikkelen zich in hoog tempo. Er komen meer inwoners, bedrijven en reizigers. Door deze sterke groei ontstaan er in de nabije toekomst knelpunten in het openbaar vervoer. Het OVAH-project onderzoekt oplossingen voor deze knelpunten in de bestaande ov-systemen en stations in de gebieden rond Amsterdam en Haarlemmermeer. 

  • De capaciteit van de Schipholspoortunnel is op dit moment onvoldoende voor de gewenste groei van het aantal treinen. 
  • Er is ook te weinig capaciteit in de Schipholspoortunnel om meer internationale treinen te laten rijden. Met extra capaciteit op het spoor ontstaan meer mogelijkheden om te kiezen voor een internationale trein in plaats van een korte afstandsvlucht. 
  • De toenemende drukte op de perrons van Amsterdam Zuid en Schiphol Airport kan tot problemen leiden. Denk aan overvolle perrons waarop reizigers gevaarlijk dicht bij de randen van de perrons komen. 
  • Zonder goede ov-verbindingen wordt de Metropoolregio Amsterdam minder aantrekkelijk als woon-, werk- en leefgebied. Het investeren in de ov-bereikbaarheid tussen Amsterdam Zuid, Schiphol en Hoofddorp is van groot belang voor een duurzame en leefbare ontwikkeling van deze regio.  

De volgende ov-oplossingen worden onderzocht:  
 

  • Bus Rapid Transit netwerk tussen Amsterdam en Hoofddorp met meerdere bestemmingen in Haarlemmermeer en Amsterdam 
  • Treinverbinding via lange extra spoortunnel (AirportSprinter+) onder Schiphol naar Hoofddorp 
  • Treinverbinding via korte extra spoortunnel (CitySprinter) onder Schiphol naar Hoofddorp 
  • Verlenging van de metrolijn Noord/Zuidlijn tot Schiphol 
  • Verlenging van de metrolijn Noord/Zuidlijn tot Hoofddorp via Schiphol 

De initiatiefnemers voor de MIRT Verkenning ov-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH) zijn de volgende acht opdrachtgevers: gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Vervoerregio Amsterdam, Schiphol, Schiphol Area Development Company (SADC) en de NS. De projectorganisatie OVAH voert de opdracht uit. De opdrachtgevers laten zich adviseren door: ProRail, KLM, GVB, Connexxion en Rijkswaterstaat. 

Dat is nog niet precies bekend, maar er wordt uitgegaan van eind 2036. Dit is met name afhankelijk van of er dan voldoende beschikbare financiële middelen zijn om de ov-uitbreiding te bekostigen. Eind 2026 wordt een definitieve keuze gemaakt voor één van de ov-oplossingen. Deze oplossing wordt daarna verder uitgewerkt. 

Er vindt afstemming plaats met een aantal raakvlakprojecten. Dit zijn onder andere: ZuidasDok, het onderzoek parallelstructuur A4, een derde perron Amsterdam Zuid (randvoorwaardelijk voor het project), de Multimodale Knoop Schiphol, de gebiedsontwikkeling Schinkel en de ontwikkeling van het stationsgebied Hoofddorp. 

Voor het project wordt een overzicht bijgehouden van risico’s die de voortgang of kwaliteit van het onderzoek kunnen beïnvloeden. Dit overzicht wordt periodiek met de betrokken partijen gedeeld. Het overzicht kan aan verandering onderhevig zijn en wordt daarom regelmatig bijgewerkt aan de hand van nieuwe inzichten. Binnen het project wordt dan ook actief gestuurd op de beheersing van de belangrijkste risico’s.  
 
In de eerste fase is een aantal risico’s opgetreden. De periode van afstemming en goedkeuring in de project governance blijkt een langere doorlooptijd te hebben dan waarmee in de planning rekening was gehouden. Dit project is inmiddels geëvalueerd, er zijn verbeteringen vastgesteld en de planning is hierop aangepast.  
 
Verder was de doorlooptijd voor de toetsing en het advies van Commissie mer langer dan voorzien. Dit kwam door beperkte capaciteit bij de Commissie mer. In de planning is hier voor toekomstige afstemmingen rekening mee gehouden. Tenslotte hebben de adviesbureaus, na hun contractering dit voorjaar, advies gegeven over de projectplanning. Op basis van hun ervaring hebben zij een oordeel gegeven op de doorlooptijden waarvan is uitgegaan. Dit heeft niet geleid tot grote wijzigingen, maar wel tot het aanpassen van de planning voor de ontwerpwerkzaamheden.  
 
Enkele belangrijkste risico’s die momenteel in beeld zijn, hebben betrekking op de zienswijzen en de besluitvorming. Als het aantal of de complexiteit van de zienswijzen veel omvangrijker of complexer is dan is aangenomen, kan dat ervoor zorgen dat mijlpalen niet gehaald worden. Er is dan meer tijd nodig om alle reacties op een goede manier te beantwoorden. Dit risico deed zich voor bij de inspraak op de ontwerp-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (voorjaar 2024) en op de ontwerp voorkeursbeslissing, inclusief onderzoeksresultaten (najaar 2026).  
 
Daarnaast vormt de tijdige besluitvorming tussen de verschillende betrokken partijen een risico. De samenwerking bestaat uit veel partijen die verschillende belangen kunnen hebben en/of anders naar mogelijke oplossingen kijken. Daarom is het zaak om de discussie en uiteindelijk de besluitvorming over de resultaten van het onderzoek goed voor te bereiden. Zo moet voorkomen worden dat de beoogde mijlpaaldata niet gehaald worden.  

Ja, voordat er besluiten genomen kunnen worden over de mogelijke oplossingen ter verbetering van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en de Haarlemmermeer, wordt onderzoek gedaan naar de effecten op het milieu van die oplossingen. Dit gebeurt door middel van een mer, ofwel milieueffectrapportage.

De exacte data en meer informatie over bijeenkomsten worden op de OVAH-website gepubliceerd. De informatiebijeenkomsten vinden plaats in Amsterdam en Hoofddorp. U hoeft zich niet aan te melden als u kunt langskomen. Als u online wilt meeluisteren, dan kunt u zich aanmelden via de website ovamsterdamhaarlemmermeer.nl. U ontvangt dan een toegangscode.

Alle belanghebbenden worden via bijeenkomsten, website en nieuwsbrief desgewenst geïnformeerd. Via een huis aan huis te verspreiden brief worden bewoners in het plangebied op de hoogte gesteld.

Het OVAH-project wordt uitgevoerd volgens een zogenaamde MIRT-procedure. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert een MIRT-procedure om besluiten over grote nieuwe hoofdinfrastructuren of aanpassingen aan bestaande hoofdinfrastructuren mogelijk te maken. Een hoofdinfrastructuur is een voorziening die dient voor (inter)nationaal belang. Zie voor meer informatie de website van de Rijksoverheid 

Een MIRT-opgave begint bij een knelpunt of een vraag waarvoor een oplossing nodig is. Alle MIRT-opgaves doorlopen een specifieke procedure. Dit gebeurt in 4 fasen: 

  1. Voorbereidingsfase; 
  2. Verkenningsfase; 
  3. Planning- en studiefase; 
  4. Aanlegfase. 

Het project bevindt zich in de verkenningsfase. Deze verkenning loopt door tot 2026. Op de afbeelding ‘Fasering van de MIRT– OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer’ maken we inzichtelijk hoe de fases verlopen. 

De MIRT-verkenningsfase sluit af met het nemen van een voorkeursbeslissing. Dit wordt een voorkeursbeslissing voor het OV-traject dat vanuit de MIRT-verkenning als meest kansrijk wordt geacht om verder uit te werken in de volgende fase. Het Bestuurlijk Overleg MIRT (BO MIRT) stelt deze voorkeursbeslissing vast. De betrokken bestuurders besluiten dan ook of de volgende fase van het project van start kan gaan.  

Voor overige vragen kunt u een mail sturen naar info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl of bellen met 085 060 9449.

Het Rijk en de regio werken samen om ons openbaar vervoer sterker te maken.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom het verbeteren van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Haarlemmermeer? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.