Achtergrond

Drukte en storingen

‘Het is nu al erg druk op station Zuid, station Schiphol Airport en in de Schipholspoortunnel’, vertelt Arnoud Mouwen. ‘Ook zitten de treinen die op deze stations stoppen en vertrekken vaak vol. Dit zorgt voor storingen en vertragingen op het spoor.’

‘Daarnaast verwachten we dat er in de toekomst nog meer reizigers bijkomen. Want we reizen niet alleen meer, er komen ook veel nieuwe woningen en bedrijven bij. Zo zijn er bouwplannen op de Zuidas, het Schinkelkwartier in Amsterdam, in Badhoevedorp en bij het station van Hoofddorp.’

Arnoud Mouwen, manager integrale planproducten

Meer ruimte

Met name de Schipholspoortunnel (tussen Amsterdam en Hoofddorp) is een bottleneck waar veel te winnen valt, legt Arnoud uit. ‘Verbeteren we het OV in de regio, dan ontstaat hier ruimte om extra treinen per uur, per rijrichting door de tunnel te laten rijden. Ruimte die we nodig hebben om dit gebied beter met de rest van Nederland te verbinden.’

‘Ook worden zo meer internationale spoorverbindingen mogelijk, naar steden als Brussel, Parijs en Londen. Bovendien zorgt een sterk openbaar vervoer ervoor dat mensen vaker de trein nemen – in plaats van het vliegtuig of de auto. Zo beperken we CO2-uitstoot en voorkomen we files.’

Veilig en bereikbaar

Het verbeteren van het openbaar vervoer in Nederland is een verantwoordelijkheid van de Rijksoverheid. Dat doet zij in het programma MIRT: het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. Met dit programma houden we Nederland veilig, bereikbaar en goed ingericht.

Arnoud: ‘Een van de projecten van MIRT is het verbeteren van het openbaar vervoer tussen Amsterdam Zuid en Haarlemmermeer. Dit project heet MIRT-verkenning OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer. In dit project onderzoeken overheden, publieke en private instellingen en vervoersbedrijven manieren om het OV te verbeteren.’

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom het verbeteren van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Haarlemmermeer? Meld je dan aan voor de OVAH nieuwsbrief.