In gesprek met Sytze over het vergelijken van OV-verbindingen

Op maandagochtend staat Sytze – manager integrale planproducten – voor een grote kaart van het plangebied tussen Amsterdam en Haarlemmermeer. Dit is waar de nieuwe openbaarvervoerverbinding moet komen. Ik wist wel dat het ingewikkeld zou worden, maar dit project is echt één van de meest uitdagende die ik heb gehad.”

Duizenden pagina’s
Er worden in de huidige verkenningsfase vijf typen OV-verbindingen met elkaar vergeleken. Dit blijkt bepaald geen sinecure te zijn. Hier worden een heleboel onderzoeken voor uitgevoerd. Dat gaat letterlijk om duizenden pagina’s. We maken ten eerste technische ontwerpen van iedere verbinding. Daarnaast schatten we de aanlegkosten en het aantal reizigers, meten we de milieueffecten, kijken we naar veiligheid en worden de maatschappelijke kosten en baten op een rij gezet.” 

67 criteria
Al deze informatie komt samen in een beoordelingskader. Hierin staan maar liefst 67 criteria waar we de OV-verbinding op scoren. “Denk hierbij aan de projectdoelen, maar ook aan zaken als werkgelegenheid, duurzaamheid, inclusiviteit en allerlei technische aspecten. Dit resulteert in één grote tabel die alle plussen en minnen van de verbindingen tegen elkaar afweegt. Op deze manier zorgen we voor duidelijke beslisinformatie waarmee de bestuurders een juiste keuze kunnen maken.” 

Puzzelen  
Die keuze maken klinkt misschien eenvoudig, maar dat is het allerminst. “Het is niet zo dat één verbinding op alle criteria goed of slecht uit de bus komt. De ene is bijvoorbeeld duurder om te realiseren dan de andere, maar draagt wel meer bij aan het behalen van de projectdoelen. Terwijl de andere verbinding weer goedkoper is, maar relatief minder bijdraagt aan het oplossen van knelpunten. Dat is dus behoorlijk puzzelen voor de bestuurders. Het is aan hen om een afweging te maken welke aspecten ze zwaarder laten meewegen dan andere. Als projectorganisatie maken wij geen weging tussen de criteria, dat hangt af van wat de desbetreffende bestuurder het meest belangrijk vindt.” 

UNESCO Werelderfgoed 
Daarbij brengt het plangebied ook de nodige uitdagingen met zich mee. “Het gebied waarin we opereren is behoorlijk complex omdat er al heel veel infrastructuur ligt. Zo hebben we te maken met Schiphol, waar we in veel alternatieven een tunnel en nieuw ondergronds station moeten bouwen zonder al te veel hinder te veroorzaken voor het afwikkelen van de het vliegverkeer. Een ander punt van aandacht is de Stelling van Amsterdameen oude verdedigingslinie gelegen rondom Amsterdam. Deze maakt onderdeel uit van UNESCO werelderfgoed. Hier moeten we natuurlijk ook rekening mee houden in de ontwerpen.” 

Vervolg 
Alle informatie vatten we samen in het zogeheten verkenningenrapport. Hierin staat ook de meest logische en kansrijke oplossing voor de knelpunten in het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Haarlemmermeer. “Voor het vervolg van het project zijn we afhankelijk van wat er besloten wordt. Als er groen licht wordt gegeven voor één van de verbindingen dan gaan we naar de volgende fase. Hierbij wordt de gekozen optie nog gedetailleerder uitgewerkt en gereed gemaakt voor de daadwerkelijke uitvoering. Ik kan niet wachten om de volgende stap te zetten met dit mooie project!” 

Meer informatie
Heb je naar aanleiding van dit bericht vragen, neem dan contact op via  info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl