Duurzaamheid en OVAH
‘Duurzaamheid zit in het DNA van dit project’
Duurzaamheid neemt een steeds prominentere rol in binnen infrastructurele projecten. Zo ook bij de OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer (OVAH). Eva Dijkema (omgevingsmanager) en Wim Kranenburg (manager techniek en exploitatie) praten ons bij over dit onderwerp.
Wat zijn voor het OVAH-project de ambities op het gebied van duurzaamheid?
Wim: “Samen met onze projectpartners leggen we de lat best wel hoog. Het project zet in op energiezuinigheid, circulariteit en klimaatrobuustheid. Dit wordt meegenomen in het ontwerp en de planvorming. Voor ons en de partners is duurzaamheid geen doel op zich, maar een vanzelfsprekendheid. Het zit in het DNA van dit project en werkt door in alle keuzes die we maken.”
Eva: “We houden gedurende alle fases rekening met de impact die een dergelijke infraverbinding heeft op de omgeving. We denken na over hoe we hier op een innovatieve wijze mee om kunnen gaan. Misschien kunnen we zelfs wel positieve dingen toevoegen op dit gebied. Denk bijvoorbeeld aan extra ruimte voor biodiversiteit.”
Dat klinkt goed. Kun je een voorbeeld geven van zo’n innovatie?
Eva: “Er worden nu bijvoorbeeld allerlei CO2-arme betonmengsels ontwikkeld. Het is natuurlijk heel interessant om te kijken of we dit soort innovaties kunnen toepassen in ons uiteindelijke ontwerp.”
Wim: “Een ander voorbeeld is dat je stations op een iets hoger niveau aanlegt, zodat je energie kunt besparen bij het afremmen en dat je een zetje in de rug krijgt als je weer vertrekt. Ik moet er wel meteen bij zeggen dat we nog moeten zien of dit soort dingen technisch haalbaar zijn, omdat we relatief weinig bewegingsvrijheid hebben in ons ontwerp. Maar de intentie is er.”
Het weer wordt steeds extremer. Wordt hier ook rekening mee gehouden in het ontwerp?
Wim: “Ja, dan heb je het dus over die klimaatrobuustheid. Een relatief nieuw fenomeen. We hebben bijvoorbeeld aandacht voor hoe we tunnels zo goed mogelijk kunnen weren tegen extreme regenbuien. Dit wordt meegenomen in een zogenaamde klimaatstresstest. Maar ook extreme hitte speelt steeds vaker een rol. In het ontwerp wordt daarom ook rekening gehouden met begroeiing en beschutting bij de stations, zodat het aangenaam blijft wanneer je staat te wachten.”
En hoe zit het eigenlijk met kwetsbare gebieden in het plangebied?
Eva: “Daarvoor wordt een milieueffectrapportage gemaakt. Hierin wordt de milieu-impact op de omgeving van elke ov-oplossing gemeten. Dan heb je het over geluid, trillingen, bodem et cetera. De uitkomsten hiervan worden meegenomen in de afwegingen die we maken.”
Wim: “De Nieuwe Meer is bijvoorbeeld zo’n kwetsbaar gebied. In de eerste ontwerpen hadden we bedacht om er met een tunnel onderdoor te gaan. Inmiddels zijn we tot de conclusie gekomen dat je er beter omheen kan. Dit gaat weliswaar ten koste van wat reistijd maar is beter voor het milieu.”
Tot slot: scoort een bepaalde ov-oplossing beter dan de andere opties als het aankomt op duurzaamheid?
Eva: “Dat gaan we de komende tijd verder onderzoeken maar we denken dat de verschillen tussen de verschillende oplossingen niet heel groot zullen zijn. De ene oplossing verbruikt wat meer energie, de andere kost wat meer beton. We gaan de komende tijd zien wat dat precies gaat betekenen. Maar of het nu bus, trein of metro wordt; uiteindelijk zijn het allemaal ov-oplossingen. En dat is in feite al een duurzame oplossing ten opzichte van meer snelwegen. Bovendien maakt het niet uit welke ov-oplossing we kiezen. Allemaal zorgen ze voor meer ‘ruimte‘ in de Schipholspoortunnel, waardoor er meer nationaal en internationaal treinverkeer mogelijk is. In die zin is het dubbele winst.”
Contactinformatie
Heeft u naar aanleiding van dit nieuwsbericht vragen? Stuur een email naar info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl
Header foto: De Nieuwe Meer door Edwin van Eis