Werkbezoek Schipholspoortunnel
Het OVAH-projectteam bracht recentelijk een werkbezoek aan de Schipholspoortunnel. Daar werkt ProRail op dit moment in samenwerking met NS, Schiphol, Strukton en VolkerRail aan het toekomstbestendig maken van dit belangrijke ondergrondse spoorknooppunt. In beide tunnelbuizen worden sporen, dwarsliggers en bovenleidingen vernieuwd. Ook wordt gewerkt aan extra beveiliging op het spoor en het verhogen van het spoor langs de perrons van het station Schiphol Airport.
Het OVAH-project onderzoekt welke nieuwe ov-verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer het capaciteitsprobleem in de spoortunnel kan oplossen. Met als tweede doel meer ruimte krijgen om extra (inter)nationale treinen te laten rijden.
De Schipholspoortunnel is één van de drukste sporen van Nederland waar gemiddeld 100.000 treinreizigers per dag gebruik van maken. Er rijden op dit moment circa 52 treinen per uur door de tunnel. De verwachting is dat het aantal treinreizigers stijgt de komende jaren, met als gevolg extra spoorbewegingen. De huidige tunnel beschikt niet over voldoende capaciteit voor deze groei. Nu al zijn de treinen vol en op bepaalde tijdstippen van de dag zien we overvolle perrons op Schiphol Airport.
Fotocredits: Shane van Hattum, duckdev
Contactinformatie
Heeft u naar aanleiding van dit nieuwsbericht vragen? Stuur een email naar info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl