Interview Wim Kranenburg en Wouter Groen

‘Wij werken aan het mooiste project van Nederland’

Het verbeteren van de OV-verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer is in full swing. Dat wil zeggen: het voortraject. Want nu duidelijk is welke verbindingsopties kansrijk zijn, worden deze de komende tijd verder onderzocht. Tijd voor een update. We praten bij met Wouter Groen (manager projectbeheersing) en Wim Kranenburg (manager techniek en exploitatie).  

Wat is de huidige stand van zaken?

Wouter: ‘Tot nu toe hebben we het project vooral in de steigers gezet. We inventariseerden welk onderzoek al gedaan is, wat we nog willen onderzoeken – en op welke wijze je dat kan doen. Hiervoor werken we nauw samen met ingenieursbureaus en onze projectpartners. Ook betrekken we belanghebbenden, zoals omwonenden en het bedrijfsleven. Alles met als doel: de beste oplossing vinden om de groeiende hoeveelheid reizigers beter te vervoeren.’

Wim: ‘Dit project is zó omvangrijk, dat we qua onderzoek nog meer doen dan gebruikelijk. Zo voorkomen we in dat we in een latere projectfase voor verrassingen komen te staan. Denk aan het extra laten controleren van de onderzoeksuitkomsten door externe, onafhankelijke partijen.’

Aha. En hoe bepaal je wat je gaat onderzoeken?

Wim: ‘Tijdens deze fase van het project onderzoeken we op welke verschillende manieren je de nieuwe verbinding kan maken. Welk traject past het beste in de omgeving en wat is technisch mogelijk? Hierbij zijn we scherp op potentiële risico’s die zich voordoen tijdens het bouwen – of als de verbinding straks in gebruik is.’

Wouter: ‘We komen bijvoorbeeld meer te weten dankzij bereikbaarheidsonderzoek. Dan stel je eerst met verkeersmodellen een referentiesituatie op, om te weten wat er gebeurt als je niets doet. Vervolgens bepaal je voor elke potentiële oplossing in welke mate die bijdraagt aan het oplossen van het probleem. Ook brengen we milieueffecten in kaart.’

Wat maakt dit project nou zo uitdagend?

Wouter: ‘Een geheel nieuwe verbinding zoals deze ontwerpen is per definitie complex. We werken met regionale en nationale doelstellingen in een omgeving die al intensief gebruikt wordt – het staat hier al vol met gebouwen, wegen en viaducten. Daarnaast zijn veel belanghebbenden betrokken, elk met hun eigen wensen.

Wim: ‘Dat uit zich bijvoorbeeld in de vele “raakvlakprojecten” waar we rekening mee houden: zoals projecten bij de Zuidas en het stationsgebied van Hoofddorp. Onze raakvlakmanagers komen regelmatig samen met hun collega’s van deze andere projecten. Zo zorgen we dat we elkaar niet in de weg zitten, maar juist versterken. Het is, kortom, een bijzondere opdracht. Ik zeg dan ook vaak: wij werken aan het mooiste project van Nederland.’

Hoe organiseren jullie dit alles eigenlijk?

Wim: ‘We sturen het geheel aan via onze projectorganisatie. Die werkt nauw samen met de ingenieursbureaus die het onderzoek uitvoeren en het ontwerp maken. De kern van de samenwerking is dat we handig gebruik maken van de expertise van onze projectpartners. Zoals die van de NS, GVB, gemeenten, Schiphol, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – en nog veel meer partijen.’

Wouter: ‘Cruciaal is dat onze organisatie goed in elkaar steekt. We stemmen in relatief korte tijd veel af met onze projectpartners. Dat lukt alleen als je jezelf strak organiseert.

Tot slot: gebruiken jullie de nieuwe verbinding straks zelf ook?

Wouter: ‘Ik neem vaak de trein van Leiden naar Amsterdam, recht door het projectgebied. Dus welke oplossing ook gekozen wordt, ik maak er zeker gebruik van.’

Wim: ‘Wanneer ik naar het Amsterdam ga, parkeer ik mijn auto buiten het centrum en pak vervolgens het OV. Dat wordt dankzij de nieuwe verbinding makkelijker. Maar het zal niet voor woon-werkverkeer zijn. Want tegen de tijd dat de lintjes geknipt worden, ben ik waarschijnlijk met pensioen.’

Contactinformatie

Heeft u naar aanleiding van dit nieuwsbericht vragen? Stuur een email naar info@ovamsterdamhaarlemmermeer.nl