Het Rijk en de regio werken samen om ons openbaar vervoer sterker te maken.
Wie wij zijn
Om ons openbaar vervoer gezond te houden werken Rijk en regio samen. Zij zijn georganiseerd in het samenwerkingsverband Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB) en zijn de drijvende kracht achter het verbeteren van de OV-bereikbaarheid tussen ondermeer Amsterdam en Haarlemmermeer. Voor meer informatie over SBaB bezoekt u de website.
Hieronder ziet u welke partijen als betalende of adviserende partij een bijdrage leveren aan het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer.
Samenwerking
Schiphol Area Development Company
Is als partij betrokken in de rol van medefinancier, eigenaar en ontwikkelaar van grond. Een goede OV-ontsluiting is voor gebiedsontwikkelaar SADC belangrijk voor het ontwikkelen van een samenhangend portfolio van hoogwaardige, bereikbare, (inter)nationaal concurrerende werkmilieus in de Amsterdam Airport Regio, waarbij circulariteit, digitalisering en innovatie in gebiedsontwikkeling centraal staan. SADC heeft vier gelijkwaardige aandeelhouders (elk voor 25%): gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland en Schiphol Group.
Gemeente Amsterdam
Is als partij betrokken in de rol van medefinancier, eigenaar van lokale OV infrastructuur, bevoegd gezag voor o.a. ruimtelijke procedures op het eigen grondgebied, coördinator over de m.e.r. procedure en opdrachtnemer voor het leveren van projectmanagement door een onafhankelijke projectorganisatie.
Provincie Noord-Holland
Is als partij betrokken in de rol van medefinancier, eigenaar van provinciale OV infrastructuur, bevoegd gezag voor o.a. ruimtelijke procedures op provinciaal niveau. Het belang van de provincie Noord-Holland is de relatie tussen de betere bereikbaarheid per openbaar vervoer en de woningbouw in Hoofddorp.
Nationale Spoorwegen (NS)
Is als partij betroken in de rol van medefinancier en expert vanuit de rol als concessiehouder op de hoofdrailinfrastructuur. Voor NS zit het belang in het vrijspelen van spoorcapaciteit op een cruciaal deel van het HRN, namelijk de Schipholtunnel. Hiermee kan het treinverkeer groeien voor bovenregionale verbindingen en internationaal treinverkeer.
KLM
KLM heeft als grootste vliegtuigmaatschappij en afhandelaar op Schiphol een belang bij een per OV goed ontsloten luchthaven. Vanuit zijn expertise is KLM als adviseur betrokken bij dit project. Schiphol heeft zich gecommitteerd aan het Akkoord Duurzame Luchtvaart. Een onderdeel hiervan is het vervangen van korte vluchten door vervoer per trein.
Royal Schiphol Group
Is als partij betrokken in de rol van medefinancier en eigenaar van grond, luchthaven gebonden infrastructuur en vastgoed. RSG is verantwoordelijk voor de luchthaven operatie van Amsterdam Airport Schiphol, eigenaar van het treinstation Schiphol “Plaza” en grondeigenaar van beoogde nieuwe stationslocaties.
GVB
Het GVB is als concessiehouder van zowel de exploitatie als het beheer en onderhoud van de regionale OV-infrastructuur, als adviseur betrokken bij dit project. Het belang van GVB is dat zowel exploitatie als onderhoud van een eventueel voorkeursalternatief metro, op de meest efficiënte manier uitgevoerd kunnen worden.
Connexxion
Connexxion is de vervoerder die in opdracht van de Vervoerregio het traject Amstel-Meerlanden rijdt. Binnen het project hebben zij een adviserende rol.
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat is als adviseur betrokken bij het project. Als uitvoeringsorganisatie beheert Rijkswaterstaat de rijkswegen van Nederland, zoals de A4 en de A10. De rail- en weginfrastructuur tussen Haarlemmermeer en Amsterdam is sterk met elkaar verweven. Rijkswaterstaat adviseert daarom bij het maken van plannen voor nieuwe infrastructuur in dit gebied.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Wilt u op de hoogte van het laatste nieuws rondom het verbeteren van het openbaar vervoer in Amsterdam en Haarlemmermeer? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.