Kansrijke oplossingen voor complexe uitdagingen.

Kansrijke alternatieven

Het Rijk en de regio werken samen om de OV-bereikbaarheid in Amsterdam en Haarlemmermeer te verbeteren. Dat doen zij in het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer. Sinds 2018 denken zij na over mogelijke oplossingen voor de uitdagingen die voor ons liggen.

Een complex en langdurend proces dat begon met veel onderzoek. Bij het bedenken en analyseren van mogelijke oplossingen waren veel factoren om rekening mee te houden. Denk aan woningbouw, werkgelegenheid, groen, klimaat, ecologie, energie, toekomstbestendigheid en duurzaamheid.

Onze grootste uitdagingen zijn:

  • de drukte voor reizigers bij stations Schiphol en Amsterdam Zuid verminderen;
  • de OV-bereikbaarheid van nieuwe woon- en werkplekken in de regio verbeteren;
  • de capaciteit van de Schipholspoortunnel slimmer benutten;
  • niet alleen het nationale maar ook het internationale treinverkeer laten toenemen.
 

 

Ontwerp-Notitie Reikwijdte Detailniveau

Om te begrijpen wat dit is moeten we een stapje terug naar wat een MIRT-verkenning is.

Als projectteam doen wij een zogeheten MIRT-verkenning. MIRT staat voor Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport en is een investeringsprogramma van het Rijk voor projecten en programma’s in het ruimtelijke domein, zoals wegen en bruggen. Het Rijk is bij deze projecten en programma’s direct financieel betrokken. Om die reden zijn er regels opgesteld voor een MIRT-verkenning. 

We moeten bijvoorbeeld een milieueffectrapport (MER) opleveren. Hoe we de milieueffectrapportage gaan uitvoeren, staat beschreven in de ontwerp-Notitie Reikwijdte en Detailniveau (ontwerp-NRD).

Met Reikwijdte wordt bedoeld welke alternatieven en varianten en welke milieu-aspecten zoals bodem, grondwater en luchtkwaliteit worden onderzocht. Met detailniveau wordt aangegeven hoe diepgaand die effecten worden onderzocht. 

 

We hebben de vijf meest kansrijke oplossingen (ook wel ‘alternatieven’ genoemd) in kaart gebracht: 

Deze staan beschreven in de ontwerp-NRD.

Alternatief 1
Met dit plan kiezen we voor een nieuwe, supersnelle buslijn tussen Amsterdam Zuid, Schiphol en Hoofddorp. Deze bus krijgt een eigen rijstrook en is een dubbeldekker zodat veel passagiers mee kunnen.

Alternatief 2
Kiezen we voor alternatief 2, dan bouwen we een nieuwe spoortunnel en station bij Schiphol, speciaal voor sprintertreinen. De Schipholspoortunnel is namelijk een echte bottleneck. Niet alleen in de verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer, maar voor de verbindingen van héél Nederland.

Alternatief 3
Met dit plan breiden we de bestaande Noord/Zuid-metrolijn uit, die nu vanaf station Amsterdam Noord naar station Amsterdam Zuid loopt. We trekken de lijn vanaf Amsterdam Zuid boven de grond door naar Schiphol. Hier wordt het probleem rond de bottleneck Schiphol deels opgelost.

Alternatief 4
Dit plan is een variatie op plan 3. Maar bij dit plan loopt de metrolijn onder de grond vanaf Amsterdam Zuid, via een bovengronds station op Schiphol Noordwest, door tot Hoofddorp. Ook hier wordt het probleem rond de bottleneck Schiphol opgelost.

Alternatief 5
Ook plan 5 is een variant op plan 3. Bij dit plan loopt de metrolijn van Amsterdam Zuid door tot Hoofddorp via een station op Schiphol Noord. Ook hier wordt het probleem rond de bottleneck Schiphol opgelost.

Wat vindt u?
Ziet u nog een alternatief? Wij willen graag binnenkort met u in gesprek over hoe wij van de ruim dertig oplossingsrichtingen naar deze alternatieven gegaan zijn. De uitgangspunten en doelen die hierbij voorop staan, leggen we graag aan u voor. Hier vindt u meer informatie over hoe u deel kunt nemen aan onze informatieavonden.

Daarnaast kunt u op de hoogte blijven van onze plannen via onze nieuwsbrief. U kunt zich hieronder aanmelden.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte van het laatste nieuws rondom het verbeteren van het openbaar vervoer in Amsterdam en Haarlemmermeer? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.

"*" geeft vereiste velden aan

naam:*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.