Verslag bijeenkomst 21 november in Hoofddorp

Op donderdag 21 november vond er een bijeenkomst plaats in buurthuis De Nieuwe Silo in Hoofddorp. Onder het genot van een kop koffie en een lekkernij gingen leden van het projectteam in gesprek met bewoners.  Het doel van de bijeenkomst was om een selecte groep genodigden – die zich eerder hadden aangemeld om nauw betrokken te zijn of een zienswijze hadden ingediend – bij te praten over de ontwikkelingen binnen OVAH en het met hen ook te hebben over onder andere de participatie in de komende periode. In dit gezelschap van in totaal 12 betrokken deelnemers werd informatie gedeeld en actief van gedachten gewisseld. We willen alle deelnemers nogmaals bedanken voor hun enthousiasme en inbreng. Inhoudelijk is het volgende aan bod gekomen in deze bijeenkomst: 

Het project OVAH begon de analysefase met vijf projectalternatieven. De afgelopen tijd heeft het project deze alternatieven technisch verder uitgewerkt en onderzocht. Hierbij kon de omgeving op deze alternatieven reageren. Dat kon via de zienswijzeprocedure op de ontwerp NRD (van 27 maart tot 7 mei 2024). Uit deze zienswijzeprocedure ontvingen we 27 zienswijzen met daarin maar liefst 82 mogelijke nieuwe oplossingen. In de periode van mei 2024 tot oktober 2024 zijn deze oplossingen allemaal zorgvuldig bekeken en getoetst. Na verder verdiepend onderzoek en op basis van de input van de zienswijzen is het project tot vijf (deels) nieuwe alternatieven gekomen. Daarnaast is er een aantal kansen uitgekomen die in een later stadium verder onderzocht gaan worden, denk hierbij bijvoorbeeld aan toevoegingen van haltes. 

De voorlopige vijf (deels) nieuwe oplossingsrichtingen die nu worden onderzocht zijn de volgende*: 

  • Bus Rapid Transit verbinding in combinatie met snelbusnetwerk (BRT- netwerk) 
  • Treinverbinding via lange extra Schipholspoortunnel (AirportSprinter) 
  • Treinverbinding via korte extra Schipholspoortunnel via Schiphol Noordwest (CitySprinter) 
  • Verlenging van de metrolijn (Noord/Zuidlijn) tot Schiphol (metro tot Schiphol)  
  • Verlenging van de metrolijn (Noord/Zuidlijn) tot Hoofddorp via Schiphol Noordwest (metro tot Hoofddorp)  


Over deze ov-oplossingen werden onder andere de volgende vragen gesteld en beantwoord:   

In hoeverre verschilt de nieuwe Bus Rapid Transit verbinding van de al bestaande HOV-verbinding Zuidtangent Antwoord: De Zuidtangent heeft niet voldoende capaciteit voor de sterke groei van het aantal reizigers de komende jaren. Daar is dus nieuwe infrastructuur voor nodig. De BRT-verbinding gaat op een hogere frequente rijden, namelijk 1 bus per 90 seconden. 

Wordt er voor de CitySprinter ook gedacht aan een halte tussen Sloterdijk en Lelylaan? Hoe ga je met de lange extra Schipholspoortunnel onder het 60 meter diepe Nieuwe Meer door? Antwoord: Dit zijn vragen die in de volgende fase verder worden uitgewerkt.  

In hoeverre lijkt het tracé van de ondergrondse metro tot Hoofddorp op die van de CitySprinter? Antwoord: Grotendeels is het tracé hetzelfde. Het grootste verschil is dat de CitySprinter noordwaarts gaat vanaf halte Johan Huizingalaan.  

Hoe zit het met geluidsoverlast van de bovengrondse metro voor bewoond gebied? Antwoord: dit wordt verder onderzocht met een milieueffectrapportage, waarmee de milieueffecten op de omgeving in kaart worden gebracht. Daarbij wordt ook geluidsoverlast meegenomen.  

In 2025 begint de beoordelingsfase van het project. In deze fase worden deze vijf kansrijke oplossingsrichtingen nader technisch uitgewerkt en in relatie tot doelbereik, milieueffecten, maatschappelijke kosten-batenanalyse en draagvlak tegen elkaar afgewogen. Binnen deze fase zijn er wederom verschillende participatiemogelijkheden. Zo kun je op verscheidene plekken (wijkcentra, scholen, stations in het plangebied etc.) met ons – de OVAH-projectorganisatie – in gesprek gaan. Verder organiseren we klankbordgroepen/themasessies en online talkshows. Informatie hierover volgt te zijner tijd op onze website.  

De inzichten uit deze participatiemomenten verzamelen we op één plek, namelijk een zogenaamde zachte kaart. Dit is een levend interactief document met tekst, audio, video en foto. Op deze manier inventariseren we wat er speelt in de omgeving en waar we als project rekening mee moeten houdenr. Deze informatie kan mogelijk gebruikt worden om de kansrijke oplossingsrichtingen verder uit te werken.  

Als afsluiter vroegen we aan de aanwezigen welke groepen we niet moeten vergeten om hun inzichten te vragen. Hieruit kwamen onder andere mensen met een beperking, deelautogebruikers en fietsers naar voren. Relevante inzichten die worden meegenomen in het vervolgtraject.  

*: Let op: de nieuwe ov-oplossingen zijn nog niet definitief vastgesteld en zijn nog in concept