Wie we zijn
Home » Wie we zijn
Samen Bouwen aan Bereikbaarheid
Rijk en regio werken samen voor een gezond openbaar vervoer. Dat doen zij in het samenwerkingsverband Samen Bouwen aan Bereikbaarheid (SBaB). Ze zijn de drijvende kracht achter het verbeteren van de OV-bereikbaarheid tussen Amsterdam en Haarlemmermeer. Meer informatie over SBaB? Bezoek de website.
Projectorganisatie OVAH werkt in opdracht van Rijk en regio. OVAH werkt samen met een groot aantal partijen. Zij leveren als opdrachtgever of adviserende partij een bijdrage aan het MIRT-project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer.
Het Rijk en de regio werken samen om ons openbaar vervoer sterker te maken.
Samenwerking
Schiphol Area Development Company
Is als partij betrokken in de rol van medefinancier, eigenaar en ontwikkelaar van grond. Een goede OV-ontsluiting is voor gebiedsontwikkelaar SADC belangrijk voor het ontwikkelen van een samenhangend portfolio van hoogwaardige, bereikbare, (inter)nationaal concurrerende werkmilieus in de Amsterdam Airport Regio, waarbij circulariteit, digitalisering en innovatie in gebiedsontwikkeling centraal staan. SADC heeft vier gelijkwaardige aandeelhouders (elk voor 25%): gemeente Haarlemmermeer, gemeente Amsterdam, provincie Noord-Holland en Schiphol Group.
Gemeente Amsterdam
Is als partij betrokken in de rol van medefinancier, eigenaar van lokale OV infrastructuur, bevoegd gezag voor o.a. ruimtelijke procedures op het eigen grondgebied, coördinator over de m.e.r. procedure en opdrachtnemer voor het leveren van projectmanagement door een onafhankelijke projectorganisatie.
Provincie Noord-Holland
Is als partij betrokken in de rol van medefinancier, eigenaar van provinciale OV infrastructuur, bevoegd gezag voor o.a. ruimtelijke procedures op provinciaal niveau. Het belang van de provincie Noord-Holland is de relatie tussen de betere bereikbaarheid per openbaar vervoer en de woningbouw in Hoofddorp.
Nederlandse Spoorwegen (NS)
Is als partij betroken in de rol van medefinancier en expert vanuit de rol als concessiehouder op de hoofdrailinfrastructuur. Voor NS zit het belang in het vrijspelen van spoorcapaciteit op een cruciaal deel van het HRN, namelijk de Schipholtunnel. Hiermee kan het treinverkeer groeien voor bovenregionale verbindingen en internationaal treinverkeer.
Royal Schiphol Group
Is als partij betrokken in de rol van medefinancier en eigenaar van grond, luchthaven gebonden infrastructuur en vastgoed. RSG is verantwoordelijk voor de luchthaven operatie van Amsterdam Airport Schiphol, eigenaar van het treinstation Schiphol “Plaza” en grondeigenaar van beoogde nieuwe stationslocaties.
KLM
KLM heeft als grootste vliegtuigmaatschappij en afhandelaar op Schiphol een belang bij een per OV goed ontsloten luchthaven. Vanuit zijn expertise is KLM als adviseur betrokken bij dit project. Schiphol heeft zich gecommitteerd aan het Akkoord Duurzame Luchtvaart. Een onderdeel hiervan is het vervangen van korte vluchten door vervoer per trein.
GVB
Het GVB is als concessiehouder van zowel de exploitatie als het beheer en onderhoud van de regionale OV-infrastructuur, als adviseur betrokken bij dit project. Het belang van GVB is dat zowel exploitatie als onderhoud van een eventueel voorkeursalternatief metro, op de meest efficiënte manier uitgevoerd kunnen worden.
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat is als adviseur betrokken bij het project. Als uitvoeringsorganisatie beheert Rijkswaterstaat de rijkswegen van Nederland, zoals de A4 en de A10. De rail- en weginfrastructuur tussen Haarlemmermeer en Amsterdam is sterk met elkaar verweven. Rijkswaterstaat adviseert daarom bij het maken van plannen voor nieuwe infrastructuur in dit gebied.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom het verbeteren van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Haarlemmermeer? Meld je dan aan voor de OVAH nieuwsbrief.