Een nieuwe ov-verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer
Haarlemmermeer en Amsterdam ontwikkelen zich snel. Er komen meer inwoners, bedrijven en reizigers. Wij zorgen dat het openbaar vervoer meegroeit.
‘Daarom investeren we in slimme OV-oplossingen voor beter openbaar vervoer tussen Amsterdam Zuid en Haarlemmermeer’, aldus Lars Wouters, projectdirecteur MIRT-verkenning OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer.
Lars Wouters, projectdirecteur MIRT
verkenning OV-verbinding Amsterdam – Haarlemmermeer
‘Door het openbaar vervoer te versterken, blijft de regio goed bereikbaar. Dat is een lang en complex proces, waarbij nu beslissingen nodig zijn voor later. Het begint met de beste oplossingen onderzoeken.’
‘Hoe we dat doen, hoe je hierover informatie ontvangt en hoe je met ons meedenkt, lees je op deze website.’
Uitgelichte nieuwsberichten
Door het openbaar vervoer te versterken, blijft de regio goed bereikbaar.
Dat is een lang en complex proces, waarbij nu beslissingen nodig zijn voor later. Het begint met de beste oplossingen onderzoeken.’
‘Hoe we deze onderzoeken doen, lees je op de pagina onderzoeken’.
Thema
Duurzaamheid
OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer
Het Rijk en de regio denken al sinds 2018 na over oplossingen voor de OV-uitdagingen die voor ons liggen. Dat doen zij in het project OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer.
Daarbij houden ze rekening met factoren als woningbouw, werkgelegenheid, klimaat, energie, toekomstbestendigheid en duurzaamheid.
OVAH Tijdlijn getoonde datums zijn onder voorbehoud
Het bestuurlijk overleg MIRT neemt het besluit tot de start van een MIRT verkenning voor een nieuwe OV-verbinding tussen Amsterdam en Haarlemmermeer.
Het Startdocument voor de MIRT Verkenning OV-verbinding Amsterdam-Haarlemmermeer is op 25 oktober 2022 vastgesteld. Dit document dat wordt onderschreven door de samenwerkende partijen, beschrijft de hoofdlijnen van hoe de verkenning wordt ingericht, welke thema’s worden behandeld en hoe de verkenning wordt georganiseerd.
Samenwerkende partijen tijdens de MIRT Verkenningsfase ondertekenen de samenwerkingsovereenkomst.
Tijdens deze periode kon worden op de ontwerp-notitie Reikwijdte en Detailniveau. Er zijn 27 zienswijzen ingediend.
Hoe deze zienwijzen zijn verwerkt, lees je in het verslag van de bijeenkomst op 21 november.
In maart 2025 bereikt het OVAH project een belangrijke mijlpaal. Dan worden een vijftal kansrijke alternatieven bestuurlijk vastgesteld die het project vanaf dat moment verder gaat onderzoeken.
Deze 5 alternatieven staan beschreven in de rapportages die door OVAH zijn opgesteld. Dat zijn: De Nota Kansrijke Oplossingsrichtingen, de Notitie Reikwijdte en Detailniveau en de Nota van Beantwoording.
Zodra deze documenten zijn vastgesteld, kun je ze downloaden
In november 2025 zal er een voorlopig advies worden gegeven vanuit OVAH voor een voorkeursalternatief. Dan wordt aangegeven welke ov verbinding Bus, Trein of Metro de volgende fase ingaat voor verder onderzoek en ontwerp.
In deze maand zijn de concept resultaten van de verkenning bekend en worden gerapporteerd in een tweetal documenten: het concept verkenningenrapport en het ontwerp van de voorkeursbeslissing.
Gepland is om eind 2026 een voorkeursbeslissing te nemen voor de OV-verbinding. Deze voorkeursbeslissing wordt verder onderzocht in de planning- en studiefase.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom het verbeteren van het openbaar vervoer tussen Amsterdam en Haarlemmermeer? Meld je dan aan voor de OVAH nieuwsbrief.